bozqurd
Perşembe, Eylül 21, 2006
منفی مبارزه

بيانيه "مجمع دانشگاهيان آذربايجاني" درباره
مبارزه منفي در قالب «عدم حضور در سر كلاس درس در اولين روز مهرماه»
در حالي چند صباحي به بازگشايي مدارس، دانشگاهها و مراكز آموزشي نمانده است، باز در كمال تأسف شاهد عدم تحقق آرزوي ديرينه اقوام و ملل ساكن در ايران يعني آرزوي تحصيل به زبان مادري خويش هستيم.
كودكان، نوجوانان و جوانان و در يك كلام معصومان پاكدل اقوام و ملل غير فارس­زبان در حالي قدم به سال تحصيلي و مأواي علم و دانش و رهايي از جهالت خواهند گذاشت كه عليرغم نيل به درجات عالي علمي جاهل به زبان، هويت، تاريخ و به طور كلي هستي ملي و قومي خويش بوده و خواهند بود؛ جهالتي كه تفكرات و سياستهاي مسموم در قالب شوونيسم و آپارتايد فرهنگي باعث وباني آن هستند.
فرزندان تورك و آذربايجاني در كنار ساير همنوعان خود در حالي خود را براي حضور در كلاسهاي علم و دانش آماده مي­سازند كه وعده­هاي مسئولان و نمايندگان مجلس خويش مبني بر ايجاد امكانات و بسترهاي لازم براي آموزش آنها به زبان مادري­اشان را تو خالي و پوچ مي بينند. اين مسئله فارغ از مسائل سياسي و اجتماعي، فارغ از انگ­زنيهاي رايج مبني بر داشتن انديشه­هاي پان­تركيسم و پان­عربيسم، فارغ از شعار تهديد­آميز بودن اين خواسته­ها براي امنيت ملي _امنيتي كه در قالب منافع اقليت خاص تعريف مي­شود_، نمود عيني نقض كنواسيون­ها و اعلاميه­هاي جهاني به ويژه حقوق بشر و حقوق زباني و حتي نقض قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي­باشد.

وجدانهاي بيدار و آگاه؛
در چنين شرايطي چه بايد كرد؟! آيا نبايد فرياد اعتراض برآورد؟!
در چنين شرايطي مي­توان با مبارزه مدني در قالب «مبارزه منفي» با لحاظ تمامي جوانب به ويژه شرايط حساس كشور و منطقه آذربايجان عمل نمود كه از ديدگاه ما «عدم حضور در سر كلاس درس در اولين روز مهرماه» از بهترين، مسالمت­آميزترين و عموم­پسندترين شيوه­ها مي­باشد تا بلكه صداي فرزندان اقوام و ملل بتواند وجدانهاي بيدار و آگاه از جمله روشنفكران، سياستمداران و اهل قدرت مركزنشين را به درك واقعيتها وا داشته و اتخاذ سياستهاي مناسب مبني بر فراهم آوردن امكانات لازم براي تحصيل فرزندان ما به زبان مادري خود را فراهم آورد.
اميد است مسئولان ذيربط و نمايندگان مجلس نيز در راستاي تحقق وعده­هاي خويش جهت رسميت يافتن زبان تركي آذربايجاني و تأسيس فرهنگستان زبان و ادبيات تركي آذربايجاني اقدامات ملزومه را انجام داده و به وظيفه خويش در پيشگاه ملت آذربايجان عمل نمايند.
"مجمع دانشگاهيان آذربايجاني" از اقشار مختلف ملت آذربايجان به خصوص دانشجويان، دانش­آموزان، معلمان، اساتيد و اعضا و هواداران خويش مي­خواهد در روز يكم مهرماه به نشانه اعتراض به سياستهاي شوونيستي حاكم بر فضاي فرهنگي كشور و عدم اعطاي حقوق زباني و فرهنگي خود، از شركت در كلاسهاي درس خودداري نمايند. در اين ميان، ضمن احترام به نيت و عقايد ساير عزيزان اعلام مي­نماييم كه، فضاي كشور و منطقه آذربايجان به ويژه پس از حوادث خردادماه سالجاري به هيچ وجه مناسب ساير حركتها به ويژه اعتراضات خياباني و تجمعي نمي­باشد و چنين اقداماتي مي­تواند نتايج ناگوار ديگري براي ملت مظلوم و داغديده آذربايجان فراهم آورد.
مجمع دانشگاهيان آذربايجاني
bu postu balatarin websitasina yolla: Balatarin  
yazir haray at 1:16 ÖÖ | xoy |


Comments: